Digital marknadsföring

Lyckas med digital marknadsföring

De allra flesta, för att inte säga alla företag har digital närvaro och därmed också sett någon form av nytta med att synas digitalt. Många tänker att det räcker med att skapa en hemsida eller ett Facebook-konto. Nästan lika många kliar sig i huvudet och funderar över varför inte affärerna går bättre.

Det finns inget givet recept för hur man lyckas med sin digitala marknadsföring. Möjligheterna är stora, likaså fallgroparna. Här är några saker som man bör göra för att lyckas digitalt. Läs gärna mer om varför sökordsoptimering är viktigt för er digitala marknadsföring.

Vara medveten om sin målgrupp

Det är väldigt viktigt att man känner till sin målgrupp. Ju mer du vet om din målgrupp, ju mer vet du vad du ska göra för att nå den. Börja med att föreställa dig vem din kund och målgrupp är. Fundera över ålder, kön, vart de befinner sig geografiskt, vilka intressen de har och vilka medier de använder. När ni vet vilken/vilka målgrupp/målgrupper du har, är det lättare för er att anpassa eran marknadsföring och får en lyckad kampanj i exempelvis sociala medier, om det är det mediet som er målgrupp använder.

Vad är en SWOT-analys?

SWOT är en förkortning av Strengths, Weaknesses, Opportunities och Threats. Varför gör man en SWOT-analys? När man gör en SWOT-analys och tar reda på alla de här sakerna om ditt varumärke eller företag, kan du utifrån dessa formulera och ta fram målbilder för din digitala marknadsföring. Med en SWOT-analys är det enklare att göra en lyckad marknadsföringskampanj.

Företagsfilm och informationsfilm

Det nya sättet att arbeta med digital marknadsföring på internet, är att göra en animerad företagsfilm eller informationsfilm. Det kan vara en bra idé att anlita ett företag, som exempelvis Explainer, och experter på företagsfilm och informationsfilm. Ni kan exempelvis göra en företagsfilm eller informationsfilm som förklarar svåra processer för att nå ut med viktig information, eller en informationsfilm som informerar om era tjänster och som i allmänhet framhäver erat företag. Att göra en företagsfilm är ett ultimat tillfälle för er att visa vad ni kan och vad ni är bra på, på så sätt kan ni ge besökarna en anledning till att anlita just erat företag. Dessutom lockar en snygg informationsfilm besökare som gör att erat företag syns, vilket aldrig är fel!

Sociala medier

Se till att ni har marknadens bästa kampanjer i sociala medier, men hur får man lyckade kampanjer i sociala medier? Vi rekommenderar att du spanar in dina konkurrenter och samlar inspiration genom att se hur dem har gjort. Börja först och främst med att kolla om dina konkurrenter finns på sociala medier. Ta en titt på hur de lyckas eller inte lyckas med sina inlägg. Vad utmärker de lyckade inläggen och vad utmärker de mindre lyckade inläggen? Hämta så mycket inspiration som möjligt men var försiktig, man vill inte kopiera någon annans strategi. Följ dessa steg så ska du se att du snart har lyckade kampanjer i sociala medier.

Välja rätt kanaler

När vi pratar om kanaler menar vi självklart olika plattformar som man vill marknadsföra sig på, till exempel Facebook. När det kommer till att välja kanaler handlar det enbart om att positionera sig där målgruppen finns. Är merparten av din målgrupp Facebook-användare är självklart Facebook en bra marknadsföringskanal.

Vad är Content Marketing?

Content marketing eller innehållsmarknadsföring är ett begrepp inom marknadsföringsbranschen, som betyder att innehållet i en marknadsföringskanal är det som lockar kunderna. Content marketing handlar till stor del om att analysera sina målgruppers beteende och veta var de befinner sig. Hur ska man annars veta vilken kanal man ska marknadsföra sig i?

Komplettera med fysisk marknadsföring

Att komplettera digital marknadsföring med fysiska skyltar kan erbjuda en kraftfull kombination som stärker ett varumärkes synlighet och engagemang. Skyltar erbjuder en unik möjlighet att skapa en sammanhängande och mångfacetterad marknadsföringsstrategi som binder samman det digitala och fysiska landskapet. Skyltar kan agera som en fysisk förlängning av en digital kampanj, vilket skapar en sömlös upplevelse för konsumenten.

Genom att integrera designelement från digitala kampanjer, som logotyper och färgscheman, kan skyltar förstärka varumärkets närvaro i den fysiska världen. Detta skapar en direkt koppling mellan konsumentens online- och offline-upplevelser. Med innovativa tillägg som QR-koder kan skyltar direkt driva trafik till en webbplats eller kampanjsida. Detta erbjuder en omedelbar väg för konsumenter att engagera sig digitalt, vilket ökar konverteringar och förstärker effekten av digitala kampanjer.

Ökat kundengagemang

Skyltar kan fungera som en påminnelse för konsumenter att interagera med varumärket online. Genom att uppmana till handlingar som att besöka en webbplats, delta i en kampanj eller lämna ett online-omdöme, bygger skyltarna en bro mellan det fysiska och det digitala, vilket ökar kundengagemanget och varumärkeslojaliteten. Fysiska skyltar är dessutom särskilt effektiva för att stärka lokal SEO. Genom att öka ett varumärkes synlighet i ett specifikt område, hjälper skyltarna till att förbättra företagets sökmotorrankning för lokala sökningar. Att beställa skyltar kan vara avgörande för företag som vill dominera den lokala marknaden och locka kunder i närheten.